Kako hrvatski turistički poduzetnici mogu preuzeti vodstvo u oblikovanju budućnosti turizma

NEWS • 15.11.2025

  • Četvrta grupa SkillUp programa okuplja isključivo direktore turističkih poduzeća u kategoriji malo i srednje poduzetništvo

  • Teme edukacije obuhvaćaju promjene koje oblikuju globalni turizam, od digitalizacije i klimatskih pitanja do novih vrijednosti potrošača

  • U završnoj fazi programa svaki sudionik ima priliku dobiti personalizirani savjet o vlastitim izazovima i planovima rasta



Piše Siniša Topalović, mag. oec., ISHC
Globalni direktor turističkog savjetovanja, Horwath HTL

Kad govorimo o hrvatskom turizmu, često mislimo na uspjeh – rekordne brojke, pune kapacitete i rast prihoda. No, iza tih brojki skriva se izazov koji svi prepoznajemo, svake godine sve više i više: ovisnost o ljetnoj sezoni, ograničen broj tržišta, cjenovna konkurentnost i ponuda koja se premalo mijenja. 
U svijetu u kojem se navike putnika transformiraju iz sezone u sezonu, oslanjanje na ono što je funkcioniralo jučer postaje rizična strategija.

Upravo zato vjerujem da hrvatski turistički poduzetnici danas imaju priliku ali i odgovornost preuzeti aktivniju ulogu u razvoju turizma. Nove generacije putnika traže smislenija, personalizirana i održiva iskustva; žele odgovarajuću vrijednost za novac ali i uzbuđenje, otkrivanje i inovaciju. Oni žele osjećaj povezanosti, a ne samo hladnu transakciju. To je prilika da svatko tko djeluje u turizmu, od obiteljskog hotela i male agencije do restorana, vinarije ili avanturističkog operatera, preispita kako stvara vrijednost, kako komunicira i kako gradi odnose s gostima.

Vrijeme je za promjenu perspektive

Promjene koje oblikuju globalni turizam, od digitalizacije i klimatskih pitanja do novih vrijednosti potrošača, ne događaju se negdje drugdje, već ovdje, u našim destinacijama. No, one ne znače prijetnju, nego priliku. Upravo tome je posvećen naš modul na SkillUp programu, pod nazivom “The Future Travelers & Markets – Shaping Tomorrow’s Tourism”, gdje ćemo otkrivati što pokreće putnike budućnosti i kako ti trendovi mogu pomoći našim poduzetnicima da bolje razumiju ponašanje svojih gostiju, povećaju potrošnju i kreiraju iskustva koja potiču povratak.

Uspješne destinacije pokazale su da se konkurentnost ne gradi samo kroz promociju, već kroz sposobnost poduzetnika da prepoznaju trendove i pretvore ih u konkretne poslovne prednosti. To znači razumjeti tko su sadašnji ali i budući gosti, što ih motivira i koliko vrijedi njihovo iskustvo – jer kad to znamo, više ne reagiramo na tržište, nego ga stvaramo.

Sezonalnost nije prirodna pojava

Često čujemo kako je sezonalnost “neizbježna” u mediteranskim zemljama. No, ona nije zakon prirode, nego posljedica odluka. Zemlje poput Slovenije i Portugala pokazale su da se sezona može produžiti kad postoji zajednička vizija i spremnost na suradnju. Upravo o tome govorimo u modulu “Seasonality Busters – What Works Beyond Summer?”, kroz stvarne primjere i otvorenu diskusiju između poduzetnika i stručnjaka.

Ključ je u povezivanju javnog i privatnog sektora, ali i samih poduzetnika. Kad se (mali) hoteli udruže s DMC-evima (Destination Managment Company), kad avanturističke agencije rade s restoranima, a lokalni proizvođači s turističkim zajednicama – tada destinacija živi i izvan srpnja i kolovoza. Hrvatska ima resurse za cjelogodišnji turizam, ono što nam treba jest mentalni zaokret i svijest da suradnja nije trošak, nego investicija.

Uspjeh se više ne mjeri samo brojem gostiju

Uspjeh modernog turizma mjeri se zadovoljstvom, potrošnjom i lojalnošću. Mjeri se reputacijom destinacije i kvalitetom života lokalne zajednice. Poduzetnici imaju izravnu ulogu u svemu tome. Svaki kontakt s gostom (B2C) oblikuje percepciju Hrvatske. Svaka suradnja između partnera (B2B) stvara nove proizvode. A svaki dijalog s javnim sektorom (B2G) potiče pametnije odluke o razvoju.

Zato u modulu “Aviation as the Backbone of Year-Round Tourism” pokazujemo kako se privatni sektor može uključiti u oblikovanje prometne i tržišne povezanosti, kroz dijalog s aviokompanijama, zračnim lukama i lokalnim vlastima. To su teme koje često ostaju “iza kulisa”, ali upravo od njih ovisi mogućnost da gosti dođu i da se vrate. I to nije samo isključiva odgovornost javnog sektora i zračne luke – privatni sektor itekako ima svoju ulogu i odgovornost. 

Snaga priče i povezanosti

Putnici danas ne traže samo smještaj, nego priču. U modulu “The Role and Importance of DMCs in Destination Competitiveness” govorimo o ulozi DMC-eva kao integratora ponude i o tome kako storytelling i iskustveni dizajn mogu pretvoriti lokalne resurse u nezaboravna iskustva. Kada poduzetnici nauče pretvoriti svoj proizvod u priču,  oni ne samo da povećavaju prodaju, već grade emocionalnu vezu koja nadilazi sezonu i stvara cjelogodišnje motive dolaska.

Znanje koje donosi samopouzdanje

SkillUp Bootcamp nije akademska vježba, nego prostor razmjene iskustava i ideja između ljudi iz prakse. U završnoj fazi programa, kroz Tourism Growth Clinic, svaki sudionik ima priliku dobiti personalizirani savjet o vlastitim izazovima i planovima rasta. Na taj način znanje prelazi u akciju i postaje alat kojim se mijenja način poslovanja, a posredno, i cijela destinacija.

Uvjeren sam da se prava transformacija hrvatskog turizma neće dogoditi odozgo, već odozdo – iz energije, ideja i zajedništva poduzetnika koji žele više. Hrvatska ne mora biti samo popularna destinacija; može biti primjer kako mali i srednji poduzetnici, uz znanje i suradnju, pokreću velike promjene. Kako inicijativnom i inovacijom pokreću cijelu destinaciju i puno veće dionike u smjeru uspješnog i održivog turizma.

SkillUp program namijenjen je glavnim izvršnim direktorima malih i srednji poduzeća u Hrvatskoj koji:
  • zapošljavaju između 10 i 250 zaposlenika,
  • ostvaruju minimalni godišnji promet od 500.000 eura,
  • posluju duže od tri godine.
Program je pokrenulo Ministarstvo gospodarstva, uz podršku Međunarodne financijske organizacije (IFC) i financijsku potporu Europske unije iz Nacionalnog programa oporavka i otpornosti (NPOO). Program je vrijedan gotovo četiri milijuna eura, ali je za poduzetnike potpuno besplatan. Do kraja godine predviđeno je da kroz program prođe 150 direktora.


Pratite nas…

Više o programu i kako se prijaviti: https://skillup.mingo.gov.hr/hr

LinkedIn stranica SkillUp programa: https://www.linkedin.com/company/skillup-program

Društvene mreže Ministarstva gospodarstva:


Funded by the European Union – NextGenerationEU. Views and opinions expressed are however those of the author(s) only and do not necessarily reflect those of the European Union or European Commission. Neither the European Union nor the European Commission can be held responsible for them.

Privacy Policy Terms of Use Cookie Policy