Što je corporate governance i zašto je važan za mala i srednja poduzeća?

NOVOSTI • 18.08.2025

  • Model upravljanja u kojem je vlasnik ujedno i direktor ima svoje dobre strane kada je biznis u početnoj fazi upravljanja, no kako posao raste poduzetnik teško može "držati sve konce u svojim rukama"
  • Transparentno i kvalitetno upravljanje tvrtkom u današnje vrijeme postaje standard, a ključan preduvjet njegovog uvođenja predstavlja svjesnost poduzetnika da održivost biznisa ne smije ovisiti o jednom čovjeku. 
  • O temi korporativnog upravljanja za mala i srednja poduzeća bit će govora na radionici u sklopu SkillUp programa za poduzetnike, 13. listopada 2025., a tjedan dana kasnije imat će priliku za individualno savjetovanje


Piše prof.dr.sc. Mirela Alpeza
redovita profesorica na Ekonomskom fakultetu u Osijeku
direktorica CEPOR-a

U posljednje vrijeme corporate governance postaje sve aktualnija tema i za mala i srednja poduzeća. Naime, među vlasnicima malih i srednjih poduzeća sve je prisutnija spoznaja o koristima uvođenja nekih od principa upravljanja karakterističnih za velike tvrtke, korporacije.
Uvođenje korporativnog upravljanja uključuje razdvajanje izvršnih menadžerskih funkcija od uloga koje preuzima nadzorni odbor, a kojeg čine vlasnici ili predstavnici vlasnika, koji nadziru, kontroliraju te strateški usmjeravaju razvoj tvrtke.
Zvuči komplicirano i postavlja se pitanje – zašto bi se neki poduzetnik dobrovoljno u to upuštao, koje su koristi i po koju cijenu?

Vlasnik i direktor
U malim i srednjim poduzećima koja su nastajala 1990-ih godina u Hrvatskoj dugi niz godina uloga vlasništva i upravljanja bila je spojena u jednoj osobi – poduzetniku koji je osnovao biznis, najčešće bio 100%-tni vlasnik, ujedno i direktor poduzeća koji je donosio ključne (a ponekad i sve druge) odluke u poduzeću. U Business Transfer Barometar istraživanju koje je CEPOR - Centar za politiku razvoja malih i srednjih poduzeća i poduzetništva proveo 2015. godine u 88% kompanija većinski vlasnik poduzeća (često i jedini) bio je ujedno i direktor.

Prednosti i mane
Ovakav model upravljanja ima svoje dobre strane koje dolaze do izražaja kada je biznis u početnoj fazi razvoja i traži fleksibilnost, zapošljava manji broj ljudi, ima uzak proizvodni asortiman i prilično homogenu strukturu kupaca. Kako biznis raste i zapošljava više ljudi – poduzetnik teško može i dalje „držati sve konce u svojim rukama“. Dio ovlasti i odgovornosti mora delegirati i na druge ljude. Manjak direktnog osobnog uvida vlasnika u sve aspekte poslovanja potiče na uvođenje kontrolnih mehanizama. Rastom poslovanja raste i broj zaposlenih, produbljuje se organizacijska struktura, a sve navedeno postavlja nove upravljačke izazove pred menadžment tvrtke.

Kome prepustiti kompaniju?
U isto vrijeme, promjene se mogu događati i u vlasničkoj strukturi poduzeća. Jedan od okidača može biti poduzetnikova želja za rasterećenjem od operativnog poslovanja, povlačenjem u nadzorni odbor  i djelovanjem isključivo iz pozicije vlasnika. Operativno poslovanje poduzetnik može prepustiti profesionalnim menadžerima i/ili svojoj djeci. Kako bi ih dodatno vezao uz tvrtku i motivirao, uključit će ih i u vlasničku strukturu. Povlačenje iz operative može biti rezultat i percepcije vlasnika o promjenjenim tržišnim okolnostima koje traže drugačija znanja i energiju. To znanje, a nerijetko i potrebno financijsko ulaganje može donijeti vanjski investitor koji se posljedično uključuje i u vlasničku strukturu, te očekuje kvalitetan uvid u poslovanje i priliku za usmjeravanje budućeg razvoja tvrtke.
Bez obzira na povod, transparentno i kvalitetno upravljanje tvrtkom u današnje vrijeme postaje standard, a ključan preduvjet njegovog uvođenja predstavlja svjesnost poduzetnika da održivost biznisa ne smije ovisiti o jednom čovjeku. I u izvršne i u upravljačke funkcije potrebno je uključiti i druge ljude.
Uvođenje principa korporativnog upravljanja je višefazni proces, a koje principe uključiti ovisi o fazi razvoja tvrtke.

Rana i zrela faza
Kao što u čašu od 2 dcl ne stane 1 litra vode, tako i u poduzeću koje je u ranoj fazi razvoja nije moguće primijeniti sve principe korporativnog upravljanja, kao da se radi o velikom poduzeću u zrelijoj fazi razvoja.
Ali to i dalje ne znači da čaša treba ostati prazna. U čašu od 2 dcl treba staviti onoliko vode koliko u nju stane, odnosno i u manjem poduzeću, moguće je primjenjivati neke od principa korporativnog upravljanja kako bi se stvorili preduvjeti za održivost i rast.

Radionice u listopadu
O temi korporativnog upravljanja za mala i srednja poduzeća bit će govora na radionici u sklopu SkillUp programa za poduzetnike, 13. listopada 2025.
Poduzetnici će dobiti upute kako koristiti dijagnostički alat za samoanalizu koji je razvila International Finance Corporation (IFC), te procijeniti u kojoj je fazi razvoja njihovo poduzeće i koje principe korporativnog upravljanja je korisno uvesti u poduzeće s obzirom na razvojnu fazu.
Tjedan dana kasnije, 20. listopada poduzetnici će, kroz individualno savjetovanje, dobiti povratnu informaciju na provedenu samoanalizu i odgovore na eventualna pitanja i nedoumice.
Pridružite nam se!

Prijave još samo do 22. kolovoza

Prijave za prvu skupinu SkillUp prograna traju još samo do 22. kolovoza, a radionice započinju već 15. rujna. Tijekom pet tjedana, sudionici će imati priliku pohađati online edukacije koje će trajati između tri i pet sati tjedno, uz posebne radionice uživo.
Ova poslovna ekskluzivna edukacija namijenjena je izvršnim direktorima malih i srednjih poduzeća koja zapošljavaju između 10 i 250 zaposlenika, ostvaruju minimalni godišnji promet od 500.000 eura i posluju duže od tri godine.

Riječ je o hibridnom programu koji je osmišljen za poduzetnike u Hrvatskoj koji žele transformirati svoje poslovanje i podignuti ga na novu razinu.

Više o programu i kako se prijaviti saznajte na službenoj web stranici: https://skillup.mingo.gov.hr/hr.

Sve novosti oko programa pratite i na društvenim mrežama:

LinkedIn stranica SkillUp programa: https://www.linkedin.com/company/skillup-program,

društvene mreže Ministarstva gospodarstva:

(Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=61574910730409,

LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/ministarstvo-gospodarstva/).   

Funded by the European Union – NextGenerationEU. Views and opinions expressed are however those of the author(s) only and do not necessarily reflect those of the European Union or European Commission. Neither the European Union nor the European Commission can be held responsible for them.

Politika privatnosti Uvjeti korištenja Politika kolačića